20 september, 2024

Autostore-utfordrerne fortsetter å vokse frem – holder noen mål enda?

Over 10 år har gått siden Autostore virkelig begynte å få fart på salget. Ifølge deres prospekt før børsnoteringen i 2021 gikk de fra 12 til 512 kunder mellom 2011 og 2021, og i dag er tallet oppe i over 900! Med en slik vekst er det selvfølgelig ingen overraskelse at konkurrerende og lignende løsninger skulle strømme til markedet – det har imidlertid tatt tid for både etablerte automatiseringsprodusenter og startups å få frem utfordrere verdt navnet

Alternativene og utfordrerne på markedet

Autostore som automatiseringsløsning skapte i bunn og grunn gjennom sin innovative teknologi den kategorien vi i dag kaller «kubeløsninger» eller «Cubic storage». Med det i tankene og om man ser bort fra tidligere etablerte alternativer som shuttle-lager, kranlager og lagerautomater – hva er da de alternative kubeløsningene som har kommet inn på markedet for å begynne å utfordre?

 

Ved børsnoteringen i 2021 var Autostore tydelige med hvilke konkurrenter de så på markedet – britiske Ocado og kanadiske Attabotics. Av disse var det også en patentstrid mellom Ocado og Autostore, en tvist hvor man sommeren 2023 nådde en avtale om patentene og Autostore måtte betale ca. 2,75 milliarder SEK for fremtidig krysslisensiering.

 

Men 2 konkurrerende alternativer kan vel ikke være alt? Bare de siste 2 årene har det dukket opp flere konkurrerende løsninger, og ikke minst har den tyske automatiseringsgiganten Jungheinrich lansert sin Jungheinrich Powercube. Veldig forenklet er Powercube en Autostore, men opp ned – robotene går på gulvnivå med bakkene stablet i et rutenett ovenfor.

 

Et annet spennende alternativ er nederlandske Intellistore, lansert i 2022 og en del av den nederlandske automatiseringskonsernet OBS Group.

Tekniske forskjeller og ytelse

Man kan spørre seg hvilke unike funksjoner de respektive løsningene tilbyr, og selvfølgelig er det variasjoner. De tydelige kundeverdiene alle kubeløsninger tilbyr og kommuniserer kan imidlertid oppsummeres med:

  • Ca. 4x høyere lagringskapasitet per m2 sammenlignet med tradisjonelt lager
  • En vesentlig økt plukkhastighet (5x-10x) sammenlignet med manuelt lager
  • Anleggene kan jobbe 24/7

Med ovenstående som grunntilbud fremhever deretter respektive automatiseringsleverandør sine egne innovasjoner og funksjoner for å skille seg ut. Mange argumenter er så enkle som at et anlegg kan bygges høyere, har høyere lastekapasitet per bakke eller ikke stiller like høye krav til eiendommen som automatiseringen bygges i. Søker dere en mer detaljert gjennomgang av kubeløsningene kan dere finne det her.

Kostnaden avgjør

Det er i hvert fall det vi tror – om noen av utfordrerne virkelig skal kunne gi Autostore en kamp, blir prisen på løsningen avgjørende.

 

“Good enough”

Etablerte automatiseringsleverandører kommer fra en virkelighet hvor store kunder uten å blunke (nåja) kunne bruke hundretalls millioner på en installasjon, og joda, det ble/blir utrolig effektive og komplette anlegg. Mange kunder krever imidlertid bare «good enough», i hvert fall innledningsvis, i dette markedet har Autostore funnet riktig og dominert fullstendig hos kunder med budsjetter fra 20 – 50 millioner. Med en fot inne utvider deretter kundene sine anlegg, og Autostore får ikke bare enkel mersalg, men har også avverget konkurrerende automatiseringsgiganter før deres produkter engang var tenkt hos kundene.

«Good enough» føles ikke som det mottoet automatiseringsgigantene er vant til å jobbe med, men for å kunne utfordre på riktig (les, tilby konkurransedyktige priser) er det nok det som kreves. Selvfølgelig finnes denne innsikten i disse organisasjonene, men finnes kraften til å omsette det i virkeligheten?

 

Implementeringsvane

Blant øvrige alternativer har vi startups eller utfordrere som f.eks. Ocado, Attabotics og Intellistore. Uten store organisasjoner og trege prosjektgrupper bør vel forutsetningene for å konkurrere prismessig være der? Sikkert ja, og sikkert nei. Her ligger nok den store utfordringen i at Autostore nå er oppe i over 1000 installasjoner – det er et veloljet maskineri. Etter den mengden prosjekter vet man fallgruvene, hva som kan leveres under budsjett og over budsjett. Tilbudene blir presise og med lav feilmargin.

 

Som startup eller med en nylig lansert løsning ser forutsetningene annerledes ut, og sikkert trenger man litt luft i kalkylene for ikke å regne seg bort – den forskjellen kan avgjøre en avtale.

Konkurransen tilspisser seg

Utfordrerne må være der når det gjelder teknologi og ytelse, men det lave antallet installasjoner hos utfordrerne etterlater fortsatt en del å ønske. Ingen av utfordrerne ser ut til å ha nådd grensen 20+ installasjoner ennå.

 

Konkurransen tilspisser seg imidlertid, og skaperånden hos startups kombinert med automatiseringsgigantenes store salgs- og distribusjonsorganisasjoner vil selvfølgelig gi effekt. Vi vil se flere typer kubeløsninger ute i virkeligheten de neste 2-3 årene, og sannsynligvis vil utfordrerne ta mark ved å tilby nisjealternativer, f.eks. for utvalgte bransjer eller typer gods.

Brukt Autostore og lagerautomatisering

Kubeløsningene er foreløpig såpass nye på markedet at det ikke finnes noe etablert bruktmarked – men vær trygg på at Relevator vil være først i rekken når det begynner å bli aktuelt.

 

Inntil da tilbyr vi et stort utvalg av brukte lagerautomater og lagerkaruseller